Bruksvilkår for sluttkunder
Bruksvilkår for sluttkunder
1 INTRODUKSJON OG GENERELT
Disse bruksvilkår for sluttkunder ("Vilkår") regulerer forbrukeres tilgang til og bruk av Blink-hus.no og tilknyttede applikasjoner (samlet de "Digitale Tjenestene") for Mestergruppen Byggevare AS med organisasjonsnummer 997 166 221 ("Blink Hus").
Ved å ta i bruk de Digitale Tjenestene samtykker forbrukeren til å bli bundet av disse Vilkår, herunder at det opprettes et avtaleforhold mellom forbrukeren og Blink Hus. Innsamling og bruk av personopplysninger reguleres i Blink Hus sin personvernerklæring.
Merk: Separate bruksvilkår gjelder for kjedemedlemmers bruk av Blink Hus sine tjenester.
2 DIGITALE TJENESTER
De Digitale Tjenestene bidrar til formidling av arkitekttjenester og boligbyggetjenester fra tredjepartsbedrifter ("Blink Hus-medlemmer") til forbrukere. Alt arbeid som formidles via de Digitale Tjenestene blir utført av kvalitetssikrede Håndverksbedrifter.
Samtlige tjenester som formidles via de Digitale Tjenestene leveres utelukkende av uavhengige Blink Hus-medlemmer som hverken er ansatt eller på annen måte er engasjert av Blink Hus eller andre selskaper i dets selskapsgruppe.
3 BRUK AV DIGITALE TJENESTER
3.1 Kontaktskjema/Brukerprofil
For å ta i bruk de Digitale Tjenestene kreves det at forbrukeren registrerer sin kontaktinfo på Blink-hus.no. Her må forbrukeren oppgi navn, adresse, mobilnummer og e-post. De kan også legge igjen kommentar og/eller legge til vedlegg som er relevant for bestillingen.
Når forbrukeren sender inn kontaktskjema, så opprettes det en profil i vår digitale løsning. Forbrukeren forplikter seg med dette til å opprettholde oppdaterte opplysninger i sin profil. All aktivitet som skjer på en profil, er forbrukerens fulle og egne ansvar. Forbrukeren logger inn med telefonnummer, og mottar autoriseringskode for innlogging.
3.2 Lisens
Ved opprettelse av en profil gis forbrukeren en begrenset, personlig, ikke-eksklusiv og uoverførbar lisens til å bruke de Digitale Tjenestene, inkludert innhold og materiale som fremgår av disse, for bestilling og administrering av tjenester fra Blink Hus-medlemmer.
3.3 Korrespondanse og markedsføring
Ved innsending av kontaktskjema, og så lenge det foreligger et kundeforhold til Blink Hus, og forbrukeren ikke har reservert seg, vil forbrukeren kunne motta informasjon og markedsføring via e-post og/eller direktemeldinger i de Digitale Tjenestene.
Forbrukeren kan når som helst reservere seg og avgi/trekke tilbake samtykker i link i velkomstmail, eller i utsendte markedsføringshenvendelser. Spørsmål kan rettes til e-post i punkt 12. i disse vilkår. Se ellers Blink Hus sin personvernerklæring for mer informasjon om forbrukerens rettigheter.
Forbrukeren er selv ansvarlig dersom de Digitale Tjenestene ikke lenger er tilgjengelig som følge av uriktig kontaktinformasjon eller dersom forbrukeren ikke har opplyst om kontaktinformasjonsendringer.
4 BETALING
Bruk av de Digitale Tjenestene er vederlagsfritt for forbrukeren.
Blink Hus vil kunne tilrettelegge for betaling og betalingsinnkreving til aktuell Blink Hus-medlem ved bestilling og levering av håndverkertjeneste til forbrukeren via de Digitale Tjenestene. Forbrukerens betaling av slikt vederlag anses som betaling direkte til Blink Hus-medlemmet.
Blink Hus forbeholder seg retten til å legge til funksjonalitet som vil medføre kostnader, og legge kostnader på eksisterende funksjonalitet. Det vil ikke påløpe kostnader for eksisterende forbrukere uten forutgående varsel.
5 OPPDATERINGER OG ENDRINGER
Blink Hus vil påse at de Digitale Tjenestene fungerer mest mulig effektivt og forbeholder seg derfor retten til enhver tid å gjøre endringer i disse. Blink Hus vil så langt som mulig varsle forbrukeren om vesentlige endringer før de trer i kraft.
Dersom forbrukeren ikke godtar endringene, skal bruken av de Digitale Tjenestene avsluttes.
En oppdatert versjon av disse Vilkår er til enhver tid tilgjengelig på Blink-hus.no
6 INNHOLD, ANSVARSFRITAK- OG BEGRENSNING
Blink Hus har som mål at de Digitale Tjenestene skal være tilgjengelig for bruk døgnet rundt. Det gis imidlertid ingen garanti for de Digitale Tjenestenes innhold, kvalitet, nøyaktighet, fullstendighet, effektivitet, pålitelighet, omsettelighet, egnethet for et bestemt formål, nytte, bruk eller resultater. Digitale Tjenestene leveres imidlertid "som de er," og bruk av de Digitale Tjenestene gjøres på eget ansvar.
Blink Hus, dets underleverandører og Blink Hus-medlemmer skal ikke holdes ansvarlig for direkte eller indirekte tap eller skade som skyldes mangler ved de Digitale Tjenestene eller som forbrukeren, eller annen tredjepart, påføres i forbindelse med bruk av, eller manglende evne til å bruke, de Digitale Tjenestene eller relatert innhold ("Tap"). Indirekte tap omfatter, men er ikke begrenset til, tapt fortjeneste av enhver art, tapte besparelser, krav fra tredjeparter og tapt data.
Blink Hus og dets underleverandører skal ikke være ansvarlig for Tap som skyldes handling eller unnlatelse av Blink Hus-medlemmer. De Digitale Tjenestene kan brukes av forbrukere til å planlegge og gjennomføre håndverkertjenester via Blink Hus-medlemmer. Likevel godtar forbrukeren at Blink Hus ikke har noe ansvar eller forpliktelse overfor forbrukeren hva gjelder de tjenestene som leveres av Blink Hus-medlemmer utover det som eksplisitt følger av disse Vilkår.
Blink Hus maksimale samlede erstatning er i ethvert tilfelle begrenset til maksimalt kr 1.000.
Begrensingene som følger av dette punkt 7 gjelder kun så langt ikke annet følger av preseptorisk lovgivning.
7 MISLIGHOLD
Blink Hus forbeholder seg retten til å suspendere forbrukerens adgang til de Digitale Tjenestene dersom forbrukeren er i mislighold av disse Vilkår eller aktuell lovgivning. Blink Hus skal så langt det er praktisk mulig varsle forbrukeren en uke før forbrukerens tilgang suspenderes.
Ved forbrukerens vesentlige mislighold har Blink Hus rett, uten forutgående varsel, til å umiddelbart suspendere tilgangen til de Digitale Tjenestene og/eller heve avtaleforholdet.
8 IMMATERIELLE RETTIGHETER
8.1 Blink Hus eksklusive rettigheter
De Digitale Tjenestene og alt innhold som vises via de Digitale Tjenestene, inkludert data som behandles, lagres, prosesseres og behandles, eies av Blink Hus. Forbrukeren forplikter seg til å ikke kopiere, endre, dekompilere, demontere, foreta omvendt utvikling av eller lage avledede verk av de Digitale Tjenestene (og deres enkelte bestanddeler), og kan ikke overføre eller distribuere disse i noen form eller til noe formål.
8.2 Brukergenerert innhold – eierskap og lisens
Alt innhold som lastes opp eller på annen måte tilgjengeliggjøres av forbrukeren i de Digitale Tjenestene forblir forbrukerens eiendom. Forbrukeren gir imidlertid en ugjenkallelig, overførbar, vederlagsfri lisens, med rett til å videre lisensiere, bruke, kopiere, modifisere, skape avledede verker av, distribuere, offentlig fremvise eller fremføre, og ellers utnytte slikt brukerinnhold.
Ved å laste opp innhold bekrefter forbrukeren at man enten er eier eller har nødvendige rettigheter til å laste opp slikt innhold til de Digitale Tjenestene, herunder at Blink Hus og aktuell(e) Blink Hus-medlemmer bruk av disse ikke krenker tredjepartsrettigheter.
Blink Hus er ikke ansvarlig for innhold som forbrukeren eller andre laster opp eller tilgjengeliggjør i de Digitale Tjenestene. Blink Hus er ikke forpliktet til å overvåke innhold som lastes opp eller deles via de Digitale Tjenestene, men forbeholder seg retten til å vurdere og slette innhold som strider mot disse Vilkår.
9 SKADESLØSHOLDELSE
Forbrukeren skal holde Blink Hus skadesløs mot et hvert krav, skader, tap, kostnader og lignende (inkludert advokathonorarer) som følge av: (i) forbrukerens bruk av de Digitale Tjenestene eller tjenester eller varer som skaffes gjennom bruken av de Digitale Tjenestene; (ii) forbrukerens brudd på disse Vilkår; (iii) Blink Hus sitt bruk av forbrukerens brukerinnhold; og (iv) forbrukerens krenkelse av rettighetene til noen tredjepart, inkludert Blink Hus-medlemmer.
10 OVERFØRING
Blink Hus kan fritt overdra sine rettigheter og plikter i henhold til disse Vilkår. Forbrukeren kan ikke overdra til andre retten til å bruke de Digitale Tjenestene, herunder egen profil, uten Blink Hus forutgående skriftlige tillatelse.
11 TVISTER
Tvister som relaterer seg til disse Vilkår eller de Digitale Tjenestene reguleres av norsk rett. Oslo tingrett er avtalt verneting.
12 KONTAKTINFORMASJON
Henvendelser vedrørende disse Vilkår eller de Digitale Tjenestene kan rettes til Blink Hus på følgende måter: E-post til firmapost@blink-hus.no, eller per post til Nils Hansens vei 8, 0667 Oslo.